29 Σεπ 2009

ΛΙΜΑΝΙ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗΣ Ήταν ρηχό, το "έφαγε" και η... κρίση


Η έλλειψη βασικών υποδομών διώχνει μεγάλους πελάτες από το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, που μπορεί να έχει το όνομα του δεύτερου τη τάξει “εθνικού λιμένα στρατηγικής σημασίας” της Βόρειας Ελλάδας... αλλά όχι και τη χάρη.

Της Σοφίας Χριστοφορίδου
christoforidou@makthes.gr

“Εξακολουθούμε να είμαστε μέσα στη μιζέρια” παραδέχεται ο πρόεδρος του Οργανισμού Λιμένα Αλεξανδρούπολης (ΟΛΑ) Δημήτρης Αμπατζής. Εξαιτίας της προνομιακής του θέσης το λιμάνι θα μπορούσε να καταστεί ένα από τα σημαντικότερα όχι μόνο της Ελλάδας αλλά και των χωρών της Μαύρης Θάλασσας. Βρίσκεται στην απόληξη του πανευρωπαϊκού άξονα 9, που συνδέει τη χώρα μας με τις αγορές του Εύξεινου Πόντου και της Βόρειας Ευρώπης, δίπλα στο κορεσμένο λιμάνι της Κωνσταντινούπολης, αποτελεί “γέφυρα” με τα λιμάνια της Βόρειας Αφρικής και της Ανατολικής Μεσογείου και επιπλέον έχει την Εγνατία οδό και τον σιδηρόδρομο σε απόσταση αναπνοής. Τα συγκριτικά αυτά πλεονεκτήματα προσέλκυσαν το ενδιαφέρον μεγάλων πελατών, πλην όμως οι σοβαρές ελλείψεις σε υποδομές και στρατηγική ανάπτυξης “φρέναραν” τα όποια σχέδια.

ΦΡΕΝΟ ΣΕ ΜΕΓΑΛΟΥΣ ΠΕΛΑΤΕΣ
Είναι χαρακτηριστικό ότι λίγο πριν ξεσπάσει η κρίση μεγάλοι εισαγωγείς εξέφρασαν το ενδιαφέρον να εκφορτώνουν στην Αλεξανδρούπολη πλοία με αυτοκίνητα από την Άπω Ανατολή, τα οποία στη συνέχεια θα μεταφορτώνονταν σε μικρότερα πλοία με προορισμό τα λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας και από εκεί στην ενδοχώρα της Ρωσίας, ώστε να μη χρειάζεται η χρονοβόρα οδός προς το λιμάνι της Πετρούπολης. “Δεν μπορούσαμε να τους εγγυηθούμε ότι το λιμάνι μας θα έχει το απαραίτητο βάθος για να δεχτεί πλοία τέτοιου μεγέθους. Αργότερα ξέσπασε και η κρίση, που είχε επιπτώσεις στη ζήτηση αυτοκινήτων, και οι συζητήσεις πάγωσαν” εξηγεί ο κ. Αμπατζής. Την ίδια κατάληξη είχαν και οι διερευνητικές επαφές για ενδεχόμενη συνεργασία με κολοσσούς όπως η Cosco και η Hutchison.

ΡΗΧΟ ΚΑΙ ΤΥΦΛΟ
Σήμερα το λιμάνι δεν μπορεί να δεχτεί μεγάλα πλοία γιατί είναι ρηχό, δεν έχει γερανούς για φορτοεκφορτώσεις κοντέινερ και επιπλέον είναι “τυφλό”, αφού δεν συνδέεται απευθείας ούτε με το σιδηροδρομικό δίκτυο ούτε με την Εγνατία οδό. Μετά από χρόνια εμπλοκών στη διαδικασία του διαγωνισμού, το έργο της εκβάθυνσης ξεκίνησε αλλά δεν αναμένεται να ολοκληρωθεί πριν από το Μάρτιο του 2010 - δέκα μήνες μετά την ημερομηνία που προβλεπόταν από τη σύμβαση. “Αργά ή γρήγορα η εκβάθυνση θα γίνει. Όμως μεμονωμένα έργα δεν αρκούν. Για να έρθει το πλοίο που μεταφέρει κοντέινερ πρέπει να έχει δίπλα του το σιδηρόδρομο και έναν περιφερειακό δρόμο που βγάζει στην Εγνατία οδό” σχολιάζει ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΑ Γιώργος Μπέντης. “Η απόσταση από το μέσον της Βουλγαρίας για το Αιγαίο είναι μόλις 300 χιλιόμετρα. Εμπορεύματα από το Μπουργκάς ή και τη Βάρνα αντί να φορτώνονται σε πλοία και να καθυστερούν στα στενά του Βοσπόρου θα μπορούσαν να μεταφέρονται οδικώς στην Αλεξανδρούπολη και εδώ να φορτώνονται σε μεγάλα πλοία” σημειώνει ο κ. Αμπατζής, προσθέτοντας: “αρκεί το λιμάνι μας να αποκτήσει βάθος και διασυνδέσεις”
  • Οι αριθμοί
  • 377.000 τόνοι εμπορευμάτων διακινήθηκαν το 2008, έναντι 907.000 τόνων το 2004
  • 7 μέτρα το βάθος της λιμενολεκάνης. Δεν επαρκεί για την υποδοχή μεγάλων πλοίων
  • 100 μέτρα χωρίζουν το λιμάνι από τις γραμμές του τρένου, αλλά δεν υπάρχει διασύνδεση των δύο
  • 300 χιλιόμετρα χωρίζουν το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης από τη βουλγαρική ενδοχώρα, αν διασυνδεθεί με την Εγνατία οδό
ΠΗΓΗ

Δεν υπάρχουν σχόλια: