4 Απρ 2009

Πολυεθνικό γαϊτανάκι με επίκεντρο τον αγωγό Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhmGeNDhTuYmJMrsgsjmPh7ar5YfKnhYCjmfEGmDV296vAkOqx9vmJMjq4NpBdKCMvJWOAUwIRvoNI3rNOruggC2yFr06n2CG1NX0jW03wvfG3_Jhzw3mncOqzq6SYTRB8ijNyb12Q5LXI/s400/getImage4544.jpg

Αμερικανοί, Γάλλοι, Αγγλοι και Καζάκοι «επιστρατεύονται» ώστε να συντομευθεί η έναρξη κατασκευής του πετρελαιαγωγού Μπουργκάς- Αλεξανδρούπολη
, που μπαίνει από αυτή την εβδομάδα στην πιο κρίσιμη φάση από τότε που υπεγράφη η τριμερής διακρατική συμφωνία Ελλάδας- Ρωσίας- Βουλγαρίας.

Η κοινοπραξία κατασκευής, με επικεφαλής τους Ρώσους της Τransneft και με τη συμμετοχή Ελλήνων και Βουλγάρων, προσέλαβε τη μεγάλη αμερικανική εταιρεία CΕRΑ, με έδρα το Κέιμπριτζ της Μασαχουσέτης, στο εμπορικό κομμάτι ώστε να προσελκύσει περισσότερους συμμετόχους που με τη σειρά τους θα συνεισφέρουν ποσότητες αργού πετρελαίου τώρα που η τιμή του έχει πέσει κάτω από τα 50 δολάρια το βαρέλι. Η αμερικανική εταιρεία, θυγατρική ενός ελάχιστα γνωστού αλλά πανίσχυρου επιχειρηματικού ομίλου στις ΗΠΑ, της ΙΗS, είναι ένα από τα ισχυρότερα «λόμπι» στην Ουάσιγκτον, με μεγάλη επιρροή στον εκάστοτε ένοικο του Λευκού Οίκου.

Ο διευθύνων σύμβουλος της CΕRΑ Τζόναθαν Τζίαρ, από την άλλη ακτή του Ατλαντικού, προσπαθεί να συνθέσει ένα σύνολο εταιρειών που παράγουν ή εμπορεύονται πετρέλαιο και να τις «στοιχίσει» πίσω από το έργο. Ο πρόεδρός της, μάλιστα, ο Ντάνιελ Γέρτζιν, είναι μια σεβάσμια ενεργειακή φυσιογνωμία που έχει τιμηθεί με το βραβείο Πούλιτζερ.

Η Τrans Βalkan Ρipeline έχει επικεφαλής τη ρωσική Τransneft, της οποίας ο πρόεδρος Βλαντίμιρ Τοκάρεφ «οργώνει» την Ευρώπη για να συντομεύσει την έναρξη κατασκευής.

Η «σκακιέρα»
Οι Αμερικανοί με τη σειρά τους έβαλαν στο παιχνίδι την κρατική εταιρεία πετρελαίων του Καζακστάν, την ΚazΜunai, που συνεργάζεται στενά με την αμερικανική Chevron αλλά συνομιλεί και με την Εxxon και την ΒΡ. Το παιχνίδι από την πλευρά των Καζάκων κάνει ο πρώτος αντιπρόεδρος της ΚazΜunai Μαξάτ Ιντένοφ, ο οποίος, σύμφωνα με πληροφορίες, έστειλε στην Αθήνα πριν από 10 ημέρες σε ταξίδι-αστραπή μερικούς από τους στενότερους συνεργάτες του που παρέστησαν στις επαφές του κ. Τοκάρεφ και οι οποίοι συνομιλούσαν διαρκώς μαζί του στο Αλμά Ατί του Καζακστάν με δορυφορικά κινητά!

Το σχέδιο των Καζάκων πάντως υλοποιεί ο πρωθυπουργός της αχανούς χώρας Καρίμ Μασίμοφ, υπό τη σκέπη του πανίσχυρου προέδρου Ναρσουλτάν Ναζαρμπάγεφ. Πρόσφατα άλλωστε το Καζακστάν δήλωσε ότι βλέπει τον αγωγό Μπουργκάς- Αλεξανδρούπολη ως δίοδο για το πετρέλαιό του προς τη Δύση, ενώ, όπως είναι γνωστό, και η αμερικανική Chevron, που έχει μεγάλα συμφέροντα στο Καζακστάν, αντιμετωπίζει τον αγωγό ως πιθανή προέκταση του αγωγού που ελέγχει στην Κασπία και μεταφέρει πετρέλαιο προς τη Μαύρη Θάλασσα. Ας μην ξεχνάμε ότι ο αρχικός ενθουσιασμός υπήρχε όταν η τιμή του αργού ήταν πάνω από 120 δολάρια το βαρέλι, ενώ πέρυσι τον Ιούλιο είχε φτάσει και στα 147 δολάρια.

Ο... πολυεθνικός χαρακτήρας του έργου συμπληρώνεται από την παρουσία της γαλλικής τράπεζας Societe Generale, που έχει αναλάβει να συντονίσει τη χρηματοδότηση του έργου με τρόπο ώστε να είναι βιώσιμη η λειτουργία του, επίσης από μεγάλο δικηγορικό γραφείο του Λονδίνου, που ετοιμάζει όλες τις συμβάσεις, και από την αγγλική ΕRΜ, που θα εκπονήσει τις περιβαλλοντικές μελέτες.

Το αφεντικό της Τransneft, που είναι ο leader κατασκευής και λειτουργίας του αγωγού, ο κ. Τοκάρεφ, βρισκόταν επί μία εβδομάδα στην Ελλάδα και, αφού είδε τον υπουργό Ανάπτυξης Κ. Χατζηδάκη, διπλωμάτες και υπηρεσιακούς, περιόδευσε στον Εβρο για να πείσει τους ντόπιους να μην αντιδράσουν. Συνοδευόταν μάλιστα και από ρώσους επισήμους, μαζί με τους σιωπηλούς Καζάκους, ενώ αυτή την εβδομάδα θα συναντηθεί με τους εκπροσώπους της βουλγαρικής πλευράς, ενώ θα επισκεφθεί και τη Γερμανία για να δει τους υπευθύνους της εταιρείας ΙLF, που εκπονεί τη μελέτη κατασκευής.

Ολο αυτό το πλέγμα κανονικά θα έπρεπε να είχε ολοκληρωθεί ως τα τέλη Μαΐου, αλλά η δυσκολία συντονισμού τόσο πολλών φορέων μετέθεσε την ημερομηνία για το τέλος του χρόνου.

Οι μελέτες χωροθέτησης, οι αδειοδοτήσεις, το πρόγραμμα χρηματοδότησης, η αγορά γης όπου χρειάζεται, οι κρίσιμες συμφωνίες διέλευσης από Ελλάδα και Βουλγαρία και φυσικά (το κυριότερο) οι συμφωνίες για τα διερχόμενα πετρέλαια είναι το βασικό πλέγμα των ζητημάτων και προβλημάτων που πρέπει να λυθούν για να ξεκινήσει η κατασκευή του αγωγού.

Από την πλευρά του ο πρόεδρος της Τrans Βalkan, που εδρεύει μόνιμα στην Ολλανδία, ο κ. Αλεξάντρ Ταρακάνοφ, σε συνεργασία με τον έλληνα επικεφαλής του έργου Χρ. Δήμα και τον βούλγαρο ομόλογο Πλάμεν Ρούσεφ, προσπαθούν με κάθε τρόπο να λύσουν το τριπλό σταυρόλεξο «ποσότητες αργού- χρηματοδότηση- προβλήματα κατασκευής».

Οι Βούλγαροι μάλιστα έβαλαν τέλος στην έντονη φημολογία που τους ήθελε έτοιμους να πουλήσουν τη συμμετοχή τους και ήρθαν σε συνεννόηση με τους Ρώσους, με την Τransneft να εγγυάται όλες τις ποσότητες που πιθανόν θα λείψουν, κάτι που τελικά θα κάνουν οι Αμερικανοί της CΕRΑ.

Τη συμφωνία επιβεβαίωσε και ο διευθύνων σύμβουλος της Βulgargaz (που κατέχει κυρίαρχη θέση στο βουλγαρικό τμήμα του αγωγού) κ. Λιούμπομιρ Ντέντσεφ. Οι υποψήφιοι συνεταίροι, που είναι κυρίως η αμερικανική Chevron και η κρατική ΚazΜunaiGas του Καζακστάν, θα εγγυηθούν την εξασφάλιση των ποσοτήτων πετρελαίου που θα διακινούνται μέσω του αγωγού.

Σύμφωνα με τον κ. Ντέντσεφ, «οι δύο εταιρείες παλαιότερα εξέφρασαν το ενδιαφέρον τους για την εξαγορά του βουλγαρικού μεριδίου αλλά η βουλγαρική κυβέρνηση προτιμά να τους προσφέρει μερίδιο πρόσβασης για τα προϊόντα τους αντί μεριδίου ιδιοκτησίας στον αγωγό,που θα μεταφέρει ετησίως 50 αντί για 35 εκατ.τόνους πετρελαίου που είχε αρχικά προγραμματιστεί».

Η χρηματοδότηση
Οσον αφορά τη χρηματοδότηση, υπό το πρίσμα και της μεγάλης τραπεζικής κρίσης που μαστίζει την Ευρώπη, μετά την επίλυση του θέματος διέλευσης, θα πρέπει να απευθυνθεί το κονσόρτσιουμ στις τράπεζες και να έχει την τελική συνεννόηση μαζί τους και μετά θα προχωρήσουν στην κατασκευή του έργου.

«Οταν θα ολοκληρωθούν αυτές οι κρίσιμες διαδικασίες, μάλλον θα έχει παρέλθει και η κρίση» ήταν η χαρακτηριστική δήλωση του κ. Χατζηδάκη, ο οποίος προσέθεσε: «Δεν μπορώ αυτή την ώρα να δεσμευθώ, όχι γιατί το έργο θα καθυστερήσει,αλλά γιατί όταν δίνονται συγκεκριμένες δεσμεύσεις πρέπει να τις τηρούμε ακριβώς» και δεσμεύτηκε ότι: «Θα καταθέσουμε νομοσχέδιο ως το τέλος Ιουνίου στη Βουλή το οποίο θα στοχεύει στο να επιλύσει επί μέρους ζητήματα που σχετίζονται με την κατασκευή και το έργο θα χαρακτηριστεί εθνικής σημασίαςγια να αντιμετωπιστούν επί μέρους προβλήματα,καθώς και γραφειοκρατικές δυσκολίες», ενώ όσον αφορά την ημερομηνία έναρξης της κατασκευής το αρχικό πλάνο αναφέρεται στα μέσα του 2010.

Ο κ. Τοκάρεφ στις επαφές του με έλληνες επιχειρηματίες είπε ότι «υπάρχει χρηματοδότηση,η εταιρεία ΙLF ολοκληρώνει τη μελέτη και υπάρχει προοπτική για ελληνικές κατασκευαστικές εταιρείες». Οι ελληνικές κατασκευαστικές εταιρείες που ενδιαφέρονται ζωηρά για το έργο και έχουν τη σημαντική τεχνική υποδομή που χρειάζεται είναι οι Ελλάκτωρ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και J&Ρ Αβαξ.

Το κονσόρτσιουμ που θέλει να λάβει μέρος (ΚazΜunai, Chevron, Εxxon, ΒΡ) ενδιαφέρεται να επεκταθεί η ποσότητα πετρελαίου ως τα 67 εκατ. τόνους στην περιοχή του Νοβοροσίσκ. Και, σύμφωνα με το μνημόνιο, 17 εκατ. τόνοι θα κατευθύνονται στον αγωγό ΜπουργκάςΑλεξανδρούπολη. Επίσης με 18 εκατ. τόνους θα τροφοδοτούν τον αγωγό ρωσικές εταιρείες. Εφόσον προβλέπεται η αύξηση του όγκου ως και 50 εκατ. τόνους, σταδιακά θα διαμορφώνεται και θα αποφασίζεται ποιες ακριβώς εταιρείες θα τον τροφοδοτούν με πετρέλαιο. Αυτό όμως θα αποφασιστεί εφόσον ληφθεί απόφαση για την κατασκευή δεύτερης σειράς του αγωγού.

Εντονο ενδιαφέρον επίσης έχουν εκδηλώσει και ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες ώστε να μεταφέρουν ποσότητες αργού πετρελαίου από το Νοβοροσίσκ στο Μπουργκάς και από την Αλεξανδρούπολη σε λιμάνια της Ευρώπης και της Αμερικής. Ηδη γίνεται προσπάθεια ώστε οι ελληνικές εταιρείες να έχουν ένα σχετικό προβάδισμα, χωρίς όμως να παραβιάζεται η κοινοτική νομοθεσία περί ανταγωνισμού. Οι ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες έχουν μεγάλη ανάγκη να συμμετάσχουν στο έργο αφού λόγω της κρίσης οι δουλειές τους είναι εξαιρετικά περιορισμένες.

Ποια είναι η Τransbalkan Ρipeline
Η Τransbalkan Ρipeline που θα κατασκευάσει, θα λειτουργήσει και θα διαχειριστεί τον αγωγό έχει έδρα την Ολλανδία. Το 51% της εταιρείας κατέχουν ρωσικές εταιρείες, το 24,5% η βουλγαρική πλευρά, 1% θα κατέχει συμβολικά το ελληνικό Δημόσιο και 23,5% οι ελληνικές εταιρείες.

Στη ρωσική «πλειοψηφική» κοινοπραξία του αγωγού συμμετέχουν η Τransneft με 33,34%, η Rosneft και η Gazpromneft, που έχουν από 33,3%. Η ρωσική κοινοπραξία κατέχει το 51% του αγωγού και ονομάζεται Ρipeline Consortium ΒurgasΑlexandroupolis Limited (ΡC-ΒΑ).

Από ελληνικής πλευράς συμμετέχουν η ΕΛΛΠΕ - Θράκη ΑΕ και ο όμιλος Λάτση. Η κυβέρνηση της Σόφιας έχει βασικό εργαλείο την ΒulgarGas.

Ο σημερινός προϋπολογισμός του έργου είναι περίπου 1 δισ. ευρώ, ενώ θα κατασκευαστούν αποθηκευτικοί χώροι συνολικής δυναμικότητας 700.00 κυβικών μέτρων στην Αλεξανδρούπολη και 500.000 κυβικών μέτρων στο Μπουργκάς.

Σε πρώτη φάση ο αγωγός θα μεταφέρει 35 εκατ. τόνους αργού πετρελαίου και από το 2014 περίπου 50 εκατ. τόνους. Από τα περίπου 290 χιλιόμετρα του αγωγού τα 130 είναι στην ελληνική επικράτεια και τα 160 σε βουλγαρικό έδαφος.

http://www.tovima.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: