5 Απρ 2009

ΕΛΒΟ - ΤΟ ΔΗΜΟΣΙΟ ΤΗΝ ΕΓΚΑΤΕΛΕΙΨΕ ΚΑΙ Ο ΟΜΙΛΟΣ ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΥ ΑΝΑΖΗΤΕΙ ΑΓΟΡΑΣΤΗ

http://asset.tovima.gr/assetservice/data/tovima/D1999/D0905/1and16a.gif

Τον Αύγουστο του 2000, όταν η Ελληνική Βιομηχανία Οχημάτων περνούσε στα χέρια του ομίλου Μυτιληναίου (το μάνατζμεντ και το περίπου 43% των μετοχών της), είχε ζημιές 5,6 δισ. δραχμές. Έναν χρόνο αργότερα η εταιρεία γύριζε σελίδα καταγράφοντας κέρδη της τάξης των 780 εκατ. δραχμών και μάλιστα χωρίς ουσιαστική αύξηση του τζίρου της. Χρειάστηκε ένα απλό νοικοκύρεμα, και συγκεκριμένα επαναδιαπραγμάτευση των όρων των συμβάσεων με τους προμηθευτές της και συμμάζεμα των δαπανών διαχείρισης. Μάλιστα, το νοικοκύρεμα αυτό έγινε χωρίς αναταράξεις, καθώς δεν χάθηκε καμία από τις 1.000 θέσεις εργασίας. Όμως, το μικρό αυτό επιχειρηματικό θαύμα δεν κράτησε για πολύ, καθώς ο ένας από τους δύο βασικούς μετόχους της ΕΛΒΟ, που είναι ταυτόχρονα και ο βασικός πελάτης της, δηλαδή το Ελληνικό Δημόσιο (κατέχει το 51% των μετοχών της), κάποια στιγμή την εγκατέλειψε στην τύχη της.

Σήμερα η εταιρεία βρίσκεται σε ιστορικό χαμηλό από το 1991 σε ό,τι αφορά τις πωλήσεις, οι οποίες έχουν συρρικνωθεί σε μόλις 40 εκατ. ευρώ, ενώ την ίδια ώρα μόνον η ετήσια μισθοδοσία για τους 650- πλέον- εργαζομένους κοστίζει 25 εκατ. ευρώ.

Χωρίς παραγγελίες από το 2005
Όπως επισημαίνει ο διευθύνων σύμβουλος της ΕΛΒΟ κ. Φώτιος Σπυράκος, ο οποίος προσπαθεί μαζί με τους εργαζομένους να κρατήσει την εταιρεία ζωντανή από το 2005, η ΕΛΒΟ δεν έχει πάρει παραγγελίες για οχήματα από τον Ελληνικό Στρατό που είναι και ο βασικός πελάτης της. Η τελευταία μεγάλη παραγγελία σε τζιπ του Ελληνικού Στρατού (περίπου 2.500) ολοκληρώθηκε το 2004 και έκτοτε δεν δόθηκε καμία άλλη. Μάλιστα, το 2006 η ΕΛΒΟ αποκλείστηκε κατά τρόπο σκανδαλώδη- σύμφωνα με τη διοίκησή της- από διαγωνισμό του ΟΑΣΑ για την προμήθεια 300 λεωφορείων, από τα οποία τα 100 ήταν αρθρωτά.

http://greekmilitary.net/Greek%20Armoured%20Core/2003892683738799491_rs.jpg

Η αρμόδια επιτροπή του διαγωνισμού- καθόλου άσχετη με τις πολιτικές ηγεσίες των συναρμόδιων υπουργείων- απέκλεισε την εταιρεία από τον διαγωνισμό με το αιτιολογικό ότι έλειπε από την πληθώρα των δικαιολογητικών που απαιτούνταν απόσπασμα ποινικού μητρώου του προέδρου της σουηδικής αυτοκινητοβιομηχανίας Volvo με την οποία η ΕΛΒΟ είχε κατέβει από κοινού στον διαγωνισμό. Τον συγκεκριμένο διαγωνισμό κέρδισε μια πολωνική εταιρεία, οι προσφορές της οποίας μάλιστα ήταν ακριβότερες. Και όλα αυτά, όταν οι άλλες χώρες βρίσκουν τρόπους- συμβατούς με το κοινοτικό δίκαιο- για να στηρίξουν τις εγχώριες βιομηχανίες τους.

Η τελευταία ελπίδα
Με αυτά τα δεδομένα και με τον έναν από τους δύο μετόχους της εταιρείας να μη δείχνει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για το μέλλον της, η Ελληνική Βιομηχανία Οχημάτων είναι φυσικό να βρίσκεται «με την πλάτη στον τοίχο» και απλώς να ελπίζει σε πιθανές νέες παραγγελίες από το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των Ενόπλων Δυνάμεων. Μια από αυτές είναι και τα 420 ρωσικά τεθωρακισμένα οχήματα, συνολικού προϋπολογισμού 1,2 δισ. ευρώ, με την ΕΛΒΟ να ποντάρει σε ένα σημαντικό κομμάτι από το σύνολο της ελληνικής συμμετοχής.

Σε αντίθετη περίπτωση, και εφόσον ο τζίρος παραμένει στα σημερινά- απελπιστικά χαμηλά- επίπεδα, η εταιρεία δεν μπορεί να θεωρηθεί βιώσιμη. Αυτός είναι και ο λόγος που ο έτερος βασικός μέτοχος, ο όμιλος Μυτιληναίου, προσπάθησε στο πρόσφατο παρελθόν να απεμπλακεί από την επένδυση αυτή. Όμως κανένας δυνάμει στρατηγικός επενδυτής δεν φάνηκε, τότε, στον ορίζοντα. Πολύ δε περισσότερο τώρα, που η παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία δοκιμάζεται σκληρά από την οικονομική κρίση.

Η ΕΛΒΟ είναι βεβαρυμένη με συνολικές υποχρεώσεις ύψους περίπου 100 εκατ. ευρώ, ενώ το 2008 κατέγραψε ζημιές 5 εκατ. ευρώ και για το 2009 οι ζημιές αναμένεται να εκτιναχθούν στα 18 εκατ. ευρώ, συμπεριλαμβανομένου και του προστίμου ύψους 1,4 εκατ. ευρώ που ει σηγείται να επιβληθεί στην εταιρεία η Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Το πρόστιμο αφορά τη διαγραφή φορολογικών υποχρεώσεων της εταιρείας λίγο πριν από την πώληση του 49% των μετοχών της, που είχε γίνει προκειμένου η ΕΛΒΟ να καταστεί πιο ελκυστική. Ιδρύθηκε το 1972 με την επωνυμία ΣΤΑΓΙΕΡ ΕΛΛΑΣ ΑΒΕ ως θυγατρική της Αυστριακής Steyr και κατασκεύαζε φορτηγά, τανκς και τρακτέρ της εταιρείας στην Ελλάδα. Το 1987 μετονομάσθηκε σε Ελληνική Βιομηχανία Οχημάτων (ΕΛΒΟ) ΑΒΕ, με πλήρη έλεγχο της εταιρείας από το Ελληνικό Δημόσιο.

Τον Αύγουστο του 2000, έπειτα από διεθνή διαγωνισμό, το 43% των μετοχών της εταιρείας καθώς και το μάνατζμεντ πέρασαν στην κοινοπραξία των εταιρειών Μυτιληναίος Α.Ε. Όμιλος Επιχειρήσεων και ΜΕΤΚΑ Α.Ε. Το 2001 παρουσίασε το πρωτότυπο Αletis, ένα μικρό καμπριολέ σχεδιασμένο από το γραφείο Ρininfarina, αλλά το σχέδιο μπήκε στα συρτάρια της εταιρείας. Οι εγκαταστάσεις της ΕΛΒΟ βρίσκονται στη Βιομηχανική Περιοχή Θεσσαλονίκης και καταλαμβάνουν έκταση 270.000 τ.μ. με καλυμμένη επιφάνεια 60.000 τ.μ.

http://www.ellinikos-stratos.com/arthra/images/elvo.jpg

Στρατός, ΗΛΠΑΠ και ΟΑΣΑ οι μεγάλοι πελάτες
Η ΕΛΒΟ δεν κατάφερε να διεισδύσει στην ιδιωτική αγορά οχημάτων, όπως αρχικά σχεδίαζε μετά την ιδιωτικοποίησή της. Έτσι, πρώτος και καλύτερος πελάτης της ΕΛΒΟ ήταν και παραμένει μέχρι στιγμής ο Ελληνικός Στρατός, είτε με τις παραγγελίες των πάσης μορφής οχημάτων είτε με τις υπεργολαβίες που αναλαμβάνει η εταιρεία στην κατασκευή τεθωρακισμένων οχημάτων. Στο παρελθόν η ΕΛΒΟ έχει αναλάβει και την κατασκευή 247 τζιπ για λογαριασμό της Κυπριακής Δημοκρατίας. Οι άλλοι δύο μεγάλοι πελάτες της είναι ο ΗΛΠΑΠ και ο ΟΑΣΑ.

http://www.tanea.gr

ΕΔΩ ΜΠΟΡΕΙΤΕ ΝΑ ΔΙΑΒΑΣΕΤΕ ΤΗΝ ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΜΑΣ ΜΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΤΟΥ ΕΓΚΥΡΟΥ DEFENCE.NET ΓΙΑ ΤΑ ΣΧΕΔΙΑ ΤΩΝ ΓΑΛΛΩΝ ΝΑ ΑΓΟΡΑΣΟΥΝ ΤΗΝ ΕΛΒΟ .

Δεν υπάρχουν σχόλια: