Μπορεί τα τρόλεϊ να αποτελούν την αιχμή του δόρατος λόγω των τελευταίων πολιτικών εξελίξεων, σε ό,τι αφορά τις προμήθειες που έπαιρνε η ΜΑΝ επί ελληνικού εδάφους, δεν συνιστούσαν όμως το μοναδικό πεδίο επιχειρηματικού ενδιαφέροντος των Γερμανών στη χώρα μας.
Αντιθέτως, όπως έγραψε και χθες ο ΕΤ, δουλειές και μάλιστα καλές, είχαν εξασφαλίσει και στον Ελληνικό Στρατό, από κοινού πάντα με την Ελληνική Βιομηχανία Οχημάτων (ΕΛΒΟ), με την οποία διατηρούσαν στενή σχέση από την εποχή της Steyer.
Μάλιστα, σε μια τουλάχιστον περίπτωση, αυτή του προγράμματος «Ερμής», συναντάται κι ένας τρίτος εταίρος, ο οποίος τους τελευταίους μήνες βρίσκεται στην πρώτη γραμμή της επικαιρότητας: Η Siemens…
Φως σε αυτή τη διάσταση έριξε πρώτη η γερμανική εφημερίδα «Süddeutsche Zeitung», η οποία σε δημοσίευμά της, της 9ης Μαΐου, αναφέρει χαρακτηριστικά: «Το ελληνικό υπουργείο Εθνικής Αμυνας είχε συνάψει στο διάστημα 2000-2003 διάφορα συμβόλαια με τη ΜΑΝ, συνολικού ύψους 21 εκατομμυρίων ευρώ.
Υπήρξε, επίσης, συνεργασία Siemens και MAN για το λογαριασμό του Ελληνικού Στρατού μέσα στο πλαίσιο του προγράμματος “Ερμής”». Τι συνέβη: Στις 9 Μαρτίου του 2000, επί υπουργίας Aκη Τσοχατζόπουλου, η θυγατρική εταιρία ΕΑΒ-Siemens υπέγραψε τρεις συμβάσεις με την Ελληνική Βιομηχανία Οχημάτων (ΕΛΒΟ), συνολικού ύψους 83 εκατομμυρίων ευρώ για την κατασκευή 335 οχημάτων για τις ανάγκες του συστήματος επικοινωνιών «Ερμής».
Η πρώτη αφορούσε την κατασκευή 28 οχημάτων Steyr (η Steyr είχε εξαγορασθεί από τη ΜΑΝ), με τύπο 26S32 6Χ6 για τη μεταφορά κλωβών του συστήματος «Ερμής».
Οι άλλες δύο συμβάσεις αφορούσαν στην κατασκευή 111 οχημάτων Unimog και 225 οχημάτων Μερσεντές.
Η βασική σύμβαση του συστήματος «Ερμής», στην οποία υπήρξε και συνεργασία Siemens-Steyr (MAN), που υπεγράφη στις 7 Σεπτεμβρίου του 1999, χαρακτηρίζεται ως σκάνδαλο όχι μόνο γιατί ο αρχικός προϋπολογισμός των 170 εκατομμυρίων ευρώ εκτινάχθηκε στα ... 230 εκατομμύρια ευρώ, αλλά γιατί το σύστημα ποτέ δεν παραδόθηκε ολοκληρωμένο στις Ενοπλες Δυνάμεις και δεν λειτούργησε.
Υπενθυμίζεται ότι μόλις προχθές, ο επίσης υπουργός Εθνικής Αμυνας κ. Γιάννος Παπαντωνίου επί ΠΑΣΟΚ είχε υποστηρίξει ότι «δεν υπήρξε καμία συμβατική σχέση μεταξύ ΥΕΘΑ και της εταιρίας ΜΑΝ το 2002-2003, οι σχετικές συμβάσεις, εκ των οποίων η πρώτη αφορούσε επέκταση προηγούμενης σύμβασης μετά από αίτημα του ΓΕΣ για την κάλυψη επιχειρησιακών αναγκών, είχαν συναφθεί με την ΕΛΒΟ και η ΕΛΒΟ δεν ανήκε στο χώρο άσκησης εποπτείας του ΥΕΘΑ και τελούσε υπό ιδιωτικό μάνατζμεντ».
Πράγματι, η εταιρία τον Αύγουστο του 2000 είχε περιέλθει στο μάνατζμεντ του ομίλου Μυτιληναίου, ο οποίος είχε εξαγοράσει και το 43% των μετοχών της.
Το υπόλοιπο ποσοστό, όμως,(57%), εξακολουθούσε να βρίσκεται στην κατοχή του Ελληνικού Δημοσίου.
Γεγονός το οποίο, ασφαλώς, τελούσε εν γνώσει όλων όσοι κατά καιρούς έδιναν παραγγελίες στην εταιρία, αλλά και τυχόν συνεργατών της.
Σε ό,τι αφορά, τέλος, τα τρόλεϊ, τα οποία προμηθεύτηκαν τελικώς τα ΗΛΠΑΠ μέσω των επίμαχων διαγωνισμών, είχαν κι ένα άλλο τεχνικό ελάττωμα (τουλάχιστον κάποια από αυτά).
Συγκεκριμένα, παρατηρείτο πρόβλημα στην αυτοκίνησή τους. Δηλαδή, στη δυνατότητα να κυκλοφορούν χωρίς ρεύμα. Αλλά και το γεγονός αυτό στην πραγματικότητα ποτέ δεν διερευνήθηκε σε βάθος, καθώς κάποιες δικαστικές κινήσεις που έγιναν ....δεν κατέληξαν πουθενά.
Όπως λέγεται, η δικαστική έρευνα ....σκόνταφτε πάντα πάνω στην απροθυμία ορισμένων να δώσουν περαιτέρω στοιχεία, προκειμένου να διακριβωθούν οι πραγματικές διαστάσεις του προβλήματος…
Τέλος, χθες έγινε γνωστό από τη Γερμανία ότι ξεπερνούν τους 100 οι εμπλεκόμενοι στο σκάνδαλο ΜΑΝ. Πληροφορίες από το Μόναχο αναφέρουν ότι οι προμήθειες για το εξωτερικό προωθούνταν μέσω ταχυδρομικών θυρίδων που ανήκαν σε εταιρίες-«βιτρίνα» σε εξωτικά μέρη.
Να σημειωθεί ότι χθες ο κ. Βερελής έκανε υπόμνημα στην Εισαγγελία Αθηνών με το οποίο γνωστοποιεί ότι έχει ορίσει νομικό εκπρόσωπο στη Γερμανία.
ΠΗΓΗ
ΕΠΙΣΗΣ ....
Όπως υποστηρίζουν στο ΣΚΑΪ, και τα 140 οχήματα που παραδόθηκαν με την επίμαχη σύμβαση του 2002 κατασκευάστηκαν πάνω στο σασί του πούλμαν STARLINER της Νεοπλάν, με αποτέλεσμα να έχουν αρνητικές προδιαγραφές εξυπηρέτησης. Σύμφωνα πάντα με κάποιους εργαζόμενους, η κατασκευή τρόλεϊ πάνω στο σασί πούλμαν οδήγησε αναπόφευκτα σε κακοτεχνίες, με πολλές από αυτές να είναι ορατές δια γυμνού οφθαλμού, όπως για παράδειγμα ο στενός διάδρομος, ή οι πρόχειρες συγκολλήσεις στις θύρες.
Επιπλέον, οι τεχνικοί των ΗΛΠΑΠ θα πρέπει να αντιμετωπίσουν και την έλλειψη ανταλλακτικών, κάτι που είχε οδηγήσει αρχικά στην απόρριψη της προσφοράς που είχε καταθέσει η κοινοπραξία ΝΕΟΠΛΑΝ – ΕΛΒΟ και την υπογραφή αργότερα με απόφαση της Διακομματικής.
Τέλος, προβλήματα παρουσιάζουν και ακόμη 224 τρόλεϊ της ΝΕΟΠΛΑΝ και της Βελγικής εταιρείας Van Hoοl που παραδόθηκαν την περίοδο 1999-2000.
Για το θέμα του διαγωνισμού είχε υπάρξει παρέμβαση το 2004 της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η οποία το 2005 τον είχε χαρακτηρίσει ως "κατάφορη παραβίαση του κοινοτικού δικαίου".
Ο αρμόδιος επίτροπος, μάλιστα, σε πολυσέλιδη έκθεση που είχε αποστείλει στο υπουργείο Εξωτερικών τον Ιούλιο του 2005 ανέφερε χαρακτηριστικά ότι οι μεθοδεύσεις στο διαγωνισμό των τρόλεϊ "παραβίασαν τις αρχές της διαφάνειας και της ίσης μεταχείρισης των διαγωνιζομένων".
ΠΗΓΗ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου