14 Μαΐ 2009

Θύμα της κρίσης η οικονομία της Βόρειας Ελλάδας σύμφωνα με στοιχεία της ΤτΕ.

Της Μπέττυς Κυριακίδου

Σύμφωνα με στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος που περιλαμβάνονται στο δελτίο περιφερειακής οικονομικής συγκυρίας Μακεδονίας-Θράκης, το Μάρτιο ο δείκτης επιχειρηματικών προσδοκιών στη μεταποίηση διαμορφώθηκε σε 61,9, σημειώνοντας πτώση 33,7% σε σχέση με το Μάρτιο του 2008. Σε επίπεδο δωδεκαμήνου ο εν λόγω δείκτης μειώθηκε 24,1% σε σχέση με το περασμένο δωδεκάμηνο. Περαιτέρω, μαύρα είναι και τα συμπεράσματα για τη μεταποίηση που προκύπτουν από τη μηνιαία έρευνα του Ιδρύματος Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ). Στο πλαίσιο της έρευνας έχει καταγραφεί ότι από τον Οκτώβριο του 2008 έως και το Μάρτιο του 2009 περισσότερες είναι οι επιχειρήσεις που μείωσαν την παραγωγή τους σε σχέση με αυτές που την αύξησαν. Αρνητικό είναι επίσης το ισοζύγιο που αφορά στις εκτιμήσεις για τη συνολική ζήτηση, όσο και στη ζήτηση από το εξωτερικό. Απαισιόδοξες είναι και οι προβλέψεις των επιχειρήσεων για τους επόμενους τρεις με τέσσερις μήνες, αναφορικά με την παραγωγή, τη ζήτηση, τις εξαγωγές αλλά και την πορεία των τιμών.

ΜΕΙΩΝΕΤΑΙ Η ΕΜΠΟΡΕΥΜΑΤΙΚΗ ΚΙΝΗΣΗ

Την ίδια στιγμή, εμφανή είναι τα σημάδια της κρίσης και στην εμπορευματική κίνηση των λιμένων και των σιδηροδρομικών σταθμών της Βόρειας Ελλάδας. Συγκεκριμένα, η διακίνηση των εμπορευμάτων στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης το Φεβρουάριο σημείωσε συρρίκνωση 21,7% σε σχέση με πέρυσι, ενώ σε επίπεδο δωδεκαμήνου η πτώση διαμορφώνεται στο 12,7%. Ακόμη μεγαλύτερο ήταν το πλήγμα για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, που “είδε” πτώση στη διακίνηση τον ίδιο μήνα κατά 45,7% (-33,1% σε επίπεδο δωδεκαμήνου), ωστόσο ο Φεβρουάριος ήταν καλύτερος για το λιμάνι της Καβάλας που εμφάνισε αύξηση 140,5%. Ωστόσο στο δωδεκάμηνο και εκεί υπήρξε πτώση που διαμορφώθηκε σε 9,8%. Πτώση καταγράφεται και στην εμπορευματική κίνηση των σιδηροδρομικών σταθμών της Βόρειας Ελλάδας, με την Ανατολική Μακεδονία-Θράκη να κρατά τα “σκήπτρα”, καθώς το Μάρτιο η κίνηση μειώθηκε κατά 48,3% σε σχέση με το Μάρτιο του 2008, ενώ το Φεβρουάριο η μείωση διαμορφώθηκε σε 51,6%. Στην Κεντρική Μακεδονία η εμπορευματική κίνηση μέσω σιδηρόδρομου μειώθηκε το Μάρτιο 32,4% και το Φεβρουάριο 13,3%, ενώ στη Δυτική Μακεδονία η μείωση το Μάρτιο ήταν 18% και το Φεβρουάριο 32%. Συγκεκριμένα, στη Θεσσαλονίκη η κίνηση υπέστη συρρίκνωση 35%, στην Ξάνθη 91,5% και στον Έβρο 54,8%. Ωστόσο μεγάλη αύξηση (753,4%) σημειώθηκε στη Ροδόπη.

…ΚΑΙ Η ΕΠΙΒΑΤΙΚΗ ΣΤΑ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΑ

Στο μεταξύ, διαρκή μείωση της επιβατικής κίνησης σημειώνεται στα αεροδρόμια της Βόρειας Ελλάδας, με το αεροδρόμιο “Μακεδονία” της Θεσσαλονίκης να εμφανίζει το Μάρτιο πτώση 5,8% σε σχέση με το Μάρτιο του 2008 (-4% σε επίπεδο δωδεκαμήνου). Παράλληλα, πτώση 48,8% σημειώθηκε στο αεροδρόμιο της Κοζάνης, 52,1% σε αυτό της Καστοριάς και 3,5% στην Καβάλα. Αύξηση 4,4% σημειώθηκε στην επιβατική κίνηση του αεροδρομίου της Αλεξανδρούπολης. Τέλος, “χτύπημα” υπέστη εξαιτίας της κρίσης και η αγορά αυτοκινήτου της Βόρειας Ελλάδας, καθώς τα νέα αυτοκίνητα που κυκλοφόρησαν το Μάρτιο ήταν 37,1% λιγότερα σε σχέση με το Μάρτιο του 2008. Συγκεκριμένα στη Θεσσαλονίκη, η αντίστοιχη μείωση διαμορφώθηκε σε 36,1%, στο νομό Ξάνθης 44,7%, στη Ροδόπη 42,7% και στον Έβρο 35,5%.

ΠΗΓΗ

Δεν υπάρχουν σχόλια: